skip to Main Content

The Word Became Flesh – Christmas Day Devotional Message

Johannes 1 vers 9 tot 14

Want Hij die het echte Licht was, zou bijna komen. En het geeft aan ieder mens licht. 10 Hij had de aarde gemaakt en was nu Zelf naar de aarde gekomen. Maar de mensen herkenden Hem niet. 11 Hij kwam naar de mensen die Hij Zelf had gemaakt, maar ze wilden niet in Hem geloven. 12 Maar aan alle mensen die wél in Hem geloven, heeft Hij het recht gegeven om kinderen van God te worden. Ze worden opnieuw geboren. 13 Ze worden dan niet uit vlees en bloed geboren, en niet door de verlangens van een man, maar hun geest wordt geboren uit God. 14 Het Woord werd een mens en Hij heeft bij ons gewoond. We hebben gezien hoe geweldig en machtig Hij is: Hij, Gods enige Zoon, met dezelfde macht als de Vader, liefdevol, vriendelijk, en vol van waarheid.

Kerstmis is een oppervlakkige reflectie geworden van zijn oorspronkelijke doel, het is een kindersprookje geworden, het heeft de diepere, meer serieuze reflectie die het verdient verloren en is een oppervlakkige sentimentele imitatie en een feel good factor geworden.

Tijdens de adventsperiode wordt via de nieuwsuitzending de laatste hoogstandjes vermeld, een betere of mindere prestatie dan vorig jaar, en wordt het ‘goede nieuws’ aangekondigd als er recordwinsten zijn behaald.

Het consumentisme wordt aanbeden als een god. Toch is deze god een hebzuchtige god, die valse hoop en onstabiele fundamenten en wispelturige beloften van verlossing aanvoert.

Natuurlijk is er een boodschap van Vreugde in de echte Kerstmis, maar niet ten koste van het negeren van onze centrale boodschap of het afzwakken ervan.

Laat ons via deze serie schilderijen reflecteren over de twee kanten van een christelijk kerstfeest

Dit beroemde schilderij van de Vlaamse kunstenaar Pieter Bruegel de Oude , getiteld ‘Bloedbad van de onschuldigen’, vertelt ons over de donkere kant van het kerstverhaal, maar herinnert ons ook aan de duisternis in het hart van de mens (de mensheid) en dat het Christuskind is geboren om licht te brengen.

Dit beeld gebruikt hedendaagse politieke beelden en symbolen van de dag om de slachting op de kinderen tot de leeftijd van 2 jaar te illustreren. Zo wordt Herodes vertegenwoordigd door de keizer van de dag.

Het negeren van de geschiedenis van de kerststal is niet alleen een moderne aangelegenheid. Dit tweede werk van Brueghel is aangepast om de slachting te verzachten of af te zwakken. Dode kinderen en baby’s worden nu overschilderd en veranderd in stapels groenten of boerderijdieren.

Dit brengt ons bij het volgende beeld van een modern schilderij van Johnny McNab van de kerststal, schijnbaar een typische weergave van een kinderlijke afbeelding van het sentimentele kinderverhaal. Behalve ! De oranje gloed van de ster die een gigantisch vraagteken aan de hemel vormt. Het leidt ons, de kijker, naar de vragen: Waarom ? Wie? Wat? Voor wie?

Misschien zelfs, heeft het een verschil gemaakt?

Als we verder gaan naar het laatste beeld, zien we een foto uit de St. Johns-bijbel , geïllustreerd door kalligraaf Donald Jackson. Een combinatie van benedictijnse traditie en moderne technieken.

Een verlicht manuscript is de juiste beschrijving van deze foto. Het gloeit echt zoals bladgoud, het licht uit de hemel illustrerend die de kribbe met de hemel verbindt.

Je kunt de baby niet echt zien, hij IS het licht, het verlicht de scène, zoals Hij ons leven verlicht.

De bladzijde is bedekt met tekst, verschillende Bijbelcitaten, ‘Ere zij God in de hoge’, om licht te geven aan hen die in de duisternis zitten en ‘vrede op aarde in de mensen welbehagen’ door de tedere barmhartigheid van onze God zal de dageraad van bovenaf over ons heen breken’.

Het licht is niet alleen in de verlichting van de verf, maar ook in de waarheid van de geschreven woorden, wat illustreert dat ‘het woord mens wordt’.

Wat misschien niet zo direct wordt herkend is de oprukkende zwarte stier op de voorgrond. Dit is een weergave van de prehistorische grotschildering die in Frankrijk is gevonden.

Het herinnert ons aan het basisinstinct van de mens om te aanbidden en diepere motivaties in ons leven uit te drukken, van de vroege mens tot vandaag.

Het bladgoud op de pagina is kostbaar, de woorden zijn kostbaar, de relatie tussen God en de mens door Jezus is kostbaar.

Dit zijn de ernstige waarheden van de toestand van de mensheid en onze scheppers die ons met liefde voorzien van ons eeuwige leven en ons een keuze aanbieden tussen een verlichte weg naar het leven of naar het verblijf in de duisternis.

Mogen we de twee kanten van Kerstmis waarderen en vervuld zijn met een kerstgloed in de wetenschap dat we door God geliefd zijn door Jezus.

Misschien een laatste vraag om over na te denken. Hoe heeft God in jouw hart gewerkt?

We wensen jullie een vredige Kerst en een gezegend Nieuwjaar.

Mike en Ruth Stannett

Majoors, Regionale Leiders, België

Originale versie :

Back To Top